Visie

• Orthomoleculaire – Nutritionele geneeskunde
    De term 'orthomoleculair' werd voor het eerst gebruikt in 1968, door professor Linus Pauling. Orthos komt uit het Grieks en betekent: juist, recht of gezond, en moleculair staat voor moleculen. In de orthomoleculaire geneeskunde streeft men er dus naar met stoffen te werken die het lichaam zonder schade kan gebruiken en verwerken.

De rol van voeding (nutritie)
    Eeuwen geleden al wist men dat voeding een geneeskrachtige werking kan hebben . Zo noemt Hippocrates (460-377 v Chr) meerdere malen de geneeskrachtige werking van voeding en hanteert Maimonides (1135-1204) de stelling dat: 'geen enkele ziekte die door dieet kan worden genezen, met andere middelen dient te worden behandeld'.

Laboratoriumtesten
    We starten dus steeds met een uitgebreide voedingsanamnese en corrigeren slechte voedingsgewoonten waar nodig. Indien nodig worden voedingsintoleranties opgespoord. Wat voor de ene persoon zeer gezond is , kan voor de andere ziekmakend zijn. Er wordt een uitgebreid bloedonderzoek gedaan.

Naast de klassieke bloedtesten ( rode en witte bloedcellen, nierfunctie, levertesten, cholesterol ..) wordt in het kader van de preventie van kanker, hart- en bloedvataandoeningen, verouderingsprocessen , specifieke testen gedaan ( oxydatieve stress, geoxideerd DNA, bepaling van mineralen in de cel zoals selenium, DHEA, melatonine, carnitine, coënzyme Q10, urinetest voor de bepaling van het risico voor borstkanker premenopausaal.
    Van belang in de anti-aging therapie zijn de hormonale bepalingen in 24-uurs urine.

• Holistische benadering
    Voeding, een gezonde geest, voedingssupplementen (in functie van een bloedonderzoek) en lichaamsbeweging zijn de basis van de gezondheid.
    Indien aan deze voorwaarden wordt voldaan kan men veel ziekten voorkomen en ook bestaande ziekten behandelen. Medicijnen zijn belangrijke middelen maar worden alleen voorgeschreven als de zelfhelende kracht van het lichaam ondersteund door orthomoleculaire middelen, niet meer werkzaam is.

Wij zijn zelf voor een groot deel verantwoordelijk voor onze gezondheid, we trachten dit te begeleiden door educatie en stoffen (vitaminen, mineralen, aminozuren, plantenextracten) toe te dienen die op de eerste plaats niet schaden en naast hun specifieke aktiviteit, nog andere mogelijke goedaardige bijwerkingen hebben.

Klassieke medicijnen, zoals antibiotica, zijn waardevol maar hebben hun stricte indicatie. Ze hebben naast hun werking steeds nevenwerkingen die frekwent op lange termijn schade toebrengen aan het lichaam.
    Tenslotte kan je de filosofie van de praktijk voor orthomoleculaire geneeskunde samenvatten als volgt:

“ The greatest medicine of all is to teach people how not to need it”